تاریخ انتشار : سه شنبه 15 آذر 1401 - 19:10
کد خبر : 21158

۱۵درصد برای واردکنندگان خودرو مابقی برای دولت

۱۵درصد برای واردکنندگان خودرو مابقی برای دولت

در حالی که اولین های وارداتی به پشت دروازه های گمرک رسیده اند وزارت صمت سود فروش خودروهای وارداتی را تعیین کرد.در این تصمیم ۱۵درصد برای واردکنندگان و مابقی برای دولت در نظر گرفته شده است. همانطور که وزیر صمت بارها اعلام و در آئین نامه واردات نیز مصوب شده است؛فروش خودروهای وارداتی تنها از

در حالی که اولین های وارداتی به پشت دروازه های گمرک رسیده اند وزارت صمت سود فروش خودروهای وارداتی را تعیین کرد.در این تصمیم ۱۵درصد برای واردکنندگان و مابقی برای دولت در نظر گرفته شده است.

همانطور که وزیر صمت بارها اعلام و در آئین نامه واردات نیز مصوب شده است؛فروش خودروهای وارداتی تنها از طریق بورس کالا صورت خواهد گرفت.قیمت پایه نیز توسط کارگروهی متشکل از وزرای صمت و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه بودجه تعیین خواهد شد.بر این اساس اعلام شده بود که مابه التفاوت قیمت پایه و قیمت نهایی با کسرسود متعارف به حساب خزانه دولت واریز خواهد شد.حالا درست در آستانه ورود اولین محموله های وارداتی که به نظر اوایل دی ماه باشد،سود متعارف تعریف و ۱۵ درصد تعیین شد.

بر اساس تصمیم کارگروه اقتصادی واردات خودرو، قیمت پایه عرضه در بورس کالا بر مبنای قیمت تمام شده واردکننده و سود منصفانه از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان تعیین می‌شود.

همچنین مقرر شد سود منصفانه، ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو باشد. این ۱۵ درصد شامل سود وارد کننده، هزینه ارائه خدمات گارانتی، وارانتی و خدمات پس از فروش، توسعه شبکه خدمات پس از فروش، سود عمده و خرده فروشی و توسعه شبکه است.

سود بازرگانی مطابق کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۱ و مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا با قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان (قیمت پایه) تعیین می‌شود.

حقوق ورودی، سود بازرگانی مطابق کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۱ و سایر هزینه‌های مرتبط با ترخیص در زمان ترخیص به‌صورت کامل توسط واردکننده پرداخت می‌شود. همچنین مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش در بورس کالا، پس از فروش، توسط بورس کالا محاسبه و به خزانه دولت واریز می‌شود.

بنابر این گزارش ،”هیأت وزیران در تصویب نامه شماره ۱۳۹۳۷۳. ت ۶۰۴۷۵ ه مورخ ۰۷/‏۰۸/‏۱۴۰۱‬ بند دوم تصویب‌نامه شماره ۹۵۲۴۰. ت ۵۹۸۶۰ ه مورخ ۰۳/‏۰۶/‏۱۴۰۱‬ را به این شرح اصلاح کرده بود: «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود. نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی برحسب ارزش (فوب) با تصویب وزرای عضو کارگروهی متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ماده (۱۹) آئین‌نامه داخلی هیأت دولت به گونه‌ای تعیین می‌شود که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.»

در این میان به نظر می رسد که برنده اصلی واردات خودرو را باید دولت دانست. در این فرایند نه مردم و نه واردکننده و نه بازار چندان سود و عایدی نخواهند داشت. در واقع نقش وزارت صمت و فعالان واردات عوض شده است.یعنی به جای اینکه وزارت صمت شرایط فعالیت بهینه را فراهم کند،شرایطی را به وجود آورده که فعالان بخش خصوصی برای آنها تلاش می کنند.به بیان ساده برنده اول و آخر این داستان وزارت صمت است.وزارتی که از جیب ملت به دنبال افزایش درآمد برای دولت است.البته به نظر می رسد که بازار در هیاهوی و هیجان ناشی از واردات چندان توجهی به این مسائل نداشته باشد.چرا که تا آستانه مرگ پیش رفته است و در حال حاضر از تب استقبال خواهد کرد./خودرو پلاس

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.