هویت و برند کهن صنعت شرکت دخانیات را از درون احیاء کردیم و پویایی سازمانی قوت گرفت

اقتصادی

به گزارش پایگاه خبری فکر اقتصادی ،دکتر افضلی مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره و هیئت همراه در روز چهارشنبه مورخ بیست ونهم بهمن ماه ۱۳۹۹ در مجتمع دخانیات گیلان حضور یافته و ضمن بازدید از خطوط تولیدی سیگارت و انبار ناصریه رشت، از نزدیک با کارگران خدوم و زحمتکش آن مجتمع به گفتگو نشست و در جریان مسائل و مشکلات شغلی، سازمانی و فردی آنان قرار گرفت و همچنین مجموعه جلساتی نیز با اعضاء شورای کارگری، واحد بهداشت و مدیران ارشد و میانی آن مجموعه به عمل آوردند.

تحلیل روندها و رخدادهای گذشته‌ی شرکت دخانیات ایران نگران کننده بود

دکتر افضلی در نشست مدیران مجتمع دخانیات گیلان و ضمن ابراز خرسندی و خوشحالی جهت حضور در بین کارکنان ساعی، متعهد و پرتلاش آن مجتمع، افزودند: زمانی که روندهای گذشته شرکت را بررسی می کنیم، داده‌‌کاوی کرده و اطلاعات را ترکیب و سپس به تحلیل آن می پردازیم، به آگاهی دست پیدا می‌کنیم و در می‌یابیم که در سنوات گذشته شرایط مطلوبی بر فضای کلی شرکت حاکم نبوده و در بسیاری از شاخص‌ها و پارامترهای اقتصادی و تولیدی در حد بسیار پایینی قرار گرفته بودیم. زمانی که بسیاری از نیروهای فنی و متخصص حوزه راهبردی تولید بدون برنامه‌ریزی نیروی انسانی و جانشین‌پروری بازنشسته شده‌ بودند، انباشت نیرو در حوزه های ستادی و پشتیبانی فراتر از حد استاندار شکل گرفته بود، انگیزه و روحیه تلاش کارکنان دستخوش تغییرات جدی قرار گرفته بود، ماشین‌آلات تولیدی فراتر از حد استاندار کار کرده‌ و مورد بازسازی و سرویس‌های دوره‌ای قرار  نگرفته  بودند، قطعات مورد نیاز تأمین نشده و در خصوص تأمین منابع اولیه توتونی و غیرتوتونی  تدابیر راهبردی اندیشیده نشده بود، بستر اجرایی و زمینه   خصوصی‌سازی مهیا نگردیده و درآمدهای جانبی شرکت قطع شده  و در تامین نقدینگی دچار مشکل شده بود، سرمایه-گذاری‌های زیرساختی صورت نگرفته و مسائل بسیار مهم و استراتژیک این چنینی شرکت را درگیر خود نموده بود،  عملا در می یابیم که آگاهانه  و به صورت عمد دست‌هایی در کار بود که چرخ شرکت دخانیات از کار بیفتد و به ورطه انحطاط و ورشکستگی برسد.

وی ادامه داد، در گزارش حسابرسی‌های انجام شده در سنوات گذشته اخیر، صراحتاٌ اعلام شده بود که ادامه فعالیت شرکت در وضعیت ابهام قرار گرفته و کار به مرحله‌ای رسیده بود که  شرکت‌های خارجی پیشنهاد خرید یکی از مجتمع‌های شرکت دخانیات  را داده بودند. بر اساس تحلیل‌های موجود و با نگرش و رویکرد سیستمی در می‌یابیم که در این تحولات نامطلوب و بنیان‌برافکن، یک فرد مقصر نیست، بلکه متأثر از انباشت نزدیک به یک دهه تصمیم-های نامطلوب مدیریتی، کم توجهی و فشار عوامل محیطی و بیرونی بر پیکره این صنعت حاکم بوده است، صنعتی که اصالت آن، اصالتی درون زا و در زنجیره ارزش آن نهفته است. دخانیات به عنوان یک برند ملی که هویت و ماهیت آن از بخش‌های کشاورزی (فرایند کشت، داشت و برداشت)، عمل-آوری، تولید، بازاریابی و فروش شکل می‌گیرد، در سال‌های اخیر دچار خدشه و آسیب جدی قرار گرفته بود و گویی دست‌های پشت پرده بنا را بر آن داشتند تا زخمی جانکاه بر جسم این کهن صنعت دیرپا وارد نمایند طوری که دیگر توان و نای برخاستن نداشته باشد

ما متعهد به رشد و توسعه شرکت معظم دخانیات ایران هستیم و عملکرد و آمار موجود، زبان گویای این تعهد است

دکتر افضلی اشاره داشتند، در چنین شرایط نگران کننده ای بود که دخانیات را تحویل گرفتیم و با اعتماد و اطمینان به توان و قابلیت های درونی توانسته ایم دوباره این هویت و برند از دست رفته را به جایگاه واقعی آن برگردانیم. قبل از انتصاب بنده در دخانیات، مجموعه نشست های تخصصی با مقام عالی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی داشته ایم و با آسیب شناسی و نشست های متعدد، خطوط کلی توسعه شرکت ترسیم گردید و ایشان تاکید بر اصلاح و برگرداندن شرکت به مسیر واقعی و اصلی خود نمودند و انصافاً تاکنون نیز همواره از مجموعه اقدامات به عمل آمده حمایت های لازم را نموده اند و به لطف خداوند منان و تلاش شبانه و روزی مجموعه شرکت دخانیات و با وجود تمام تنگناها و مسائل پیش رو، از جمله تحریم های ظالمانه، شرایط خاص شیوع کرونا، قطعی های مکرر برق و گاز و شایعه پراکنی های منفی و… توانسته ایم هر روز قویتر از گذشته به مسیر روشن خود ادامه بدهیم و سهم بازار مصرف داخلی را از ۷ درصد به حدود ۱۴ درصد ارتقاء بخشیم، در امر تولید در ۱۰ ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۳۲ درصد رشد داشته ایم که حسب برنامه¬ریزی به عمل آمده تا پایان سال جاری ۹ میلیارد نخ تولید خواهیم داشت و این یعنی رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته و همچنین در ۱۰ ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در موضوع فروش تولید ملی،  ۲۹ درصد ریالی و ۱۸ درصد نخی رشد را تجربه کرده ایم و این در حالی است که در ۱۰ ماهه ۹۸، سهم فروش مویرگی از کل فروش شرکت حدود ۱۶ درصد و در ۱۰ ماهه ۹۹ این عدد به سهم حدود ۳۰ درصدی رسیده است، ضمن اینکه فروش مویرگی   ( تعدادی ) در مقطع یاد شده در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته، قریب به ۱۲۴ درصد رشد داشته است.

اعتقاد دارم،توسعه درون زا و برخاسته از شایستگی¬های درونی شرکت دخانیات، یک مزیت رقابتی سازمانی است .

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران اشاره داشتند ما در گذشته نزدیک، شاهد بودیم مجتمع های تولیدی به علت فراهم نشدن مواد اولیه توتونی و غیرتوتونی، مشغول رنگ آمیزی و شست¬شوی سالن ها بودند ولی امروزه داستان دیگری در حال اتفاق است، دخانیات و کارکنان آن به بلوغ سازمانی رسیده اند، فرهنگ سازمانی بهبود یافته و ما شاهد آن هستیم که اکثریت قریب به اتفاق کارکنان نسبت به رشد و توسعه آن حساس شده اند. وابستگی به این صنعت در بین کارکنان ایجاد شده و به توانایی و قابلیت خود اعتماد پیدا کرده اند و این محصول تغییر نگاه به کسب و کار خود بوده که با هیچ گونه ارزش ریالی قابل مقایسه نمی باشد و همچنین در شرایطی که بسیاری از بنگاه های اقتصادی برای ادامه حیات خود در حال دریافت کمک و تسهیلات ریالی از سوی دولت می باشند شرکت دخانیات توانسته  است بدون دریافت هیچگونه کمک ریالی و صرفاً با توکل به خدا و شایستگی های درونی، خود را احیاء نماید و این امری شایسته و درخور تحسین است.
دکتر افضلی افزودند، یکی از اتفاقات مهم و تعیین کننده ای که در حال پیگیری آن هستیم و در آن خصوص اقدامات قابل توجهی رخ داده است، ریل گذاری ورود شرکت دخانیات ایران به فرابورس می باشد که هم شخص مقام عالی وزارت و هم دکتر مسرور مدیرعامل محترم صندوق فولاد بر تسریع و تسهیل فرایند انجام آن تاکید ویژه ای داشتند که ماحصل و پیامد آن امنیت شغلی کارکنان را به همراه داشته و با انجام آن کلیه فرایندهای مالی شرکت شفاف و روشن می شوند، نظارت سهامداران بر مدیریت شرکت حاکم شده و  مطالبه گری و نظارت از سوی خود مردم خواهد بود

خط قرمز ما منافع شرکت دخانیات ایران خواهد بود

وی ادامه دادند، بایستی هم صدایی و همدلی بر پیکره شرکت حاکم شود و تنها یک ندای واحد از بدنه شرکت دخانیات به گوش برسد، صدای امید¬بخش و غرورآفرین توسعه و پیشرفت، همه ما امروز در مقابل منافع شرکت دخانیات ایران مسئولیم و هر کس به اندازه توان و جایگاه خود باید احساس مسئولیت بکند و با تمام وجود از جایگاه آن صیانت و حراست بکند. بی¬مسئولیتی و اهمیت ندادن به سرنوشت دخانیات بدور از نگاه ملی و سازمانی بوده و ما در مقابل تمام کسانی که می-خواهند این شرکت را به سوی نابودی سوق بدهند خواهیم ایستاد و لحظه¬ای در رسیدن به اهداف والای توسعه شرکت درنگ نخواهیم کرد. جایی که منافع شرکت اقتضاء بکند مماشت و کوتاه نخواهیم آمد و البته به انتقادهای سازنده گوش خواهیم داد.
ایشان افزودند، انتظار دارم کلیه مجتمع های تولیدی از جمله مجتمع گیلان، تیم ها و کارگروه های تخصصی تشکیل بدهند و در این مسیر از تمام ظرفیت های نیروی انسانی متخصص  و متعهد استفاد بکنند و با بهره گیری از نظرات کارشناسی تیم های تخصصی، مطلوب ترین و کم هزینه ترین تصمیمات را اتخاذ نمایند.
دکتر افضلی در پایان دیدار با مدیران و روسای مجتمع گیلان ضمن تشکر و سپاسگزاری مجدد از کلیه کارکنان پرتلاش شرکت دخانیات ایران، رهنمود و دستورات لازم را در خصوص مولد سازی دارائی های غیرمولد، تمشیت بهینه امور نیروهای حجمی و روزمزد، سازماندهی خطوط تولیدی، تامین آب شرب و تجهیزات پزشکی (اورژانسی) جهت سالن های تولیدی، تسهیل در فرایند پرداخت وام های بانکی (بانک رسالت، بانک مهر و بانک ملت) و اطلاع رسانی جامع در خصوص بیمه تکمیلی پرسنل صادر نمودند.

شوراهای اسلامی کار شرکت، پشتیبان مدیریت در تحقق برنامه های تولید و مطالبه گر نیازهای بحق معیشتی و انگیزشی کارکنان هستند

همچنین، ایشان دیدار جداگانه ای نیز با اعضاء شورا اسلامی کار مجتمع دخانیات گیلان داشتند و ضمن ابراز مسرت و رضایت از سطح بلوغ سازمانی اعضاء شورا که مطالبات توسعه¬ای و کارگری مجتمع را از اولویت های خود دانسته و به سایر امور ترجیح دادند، به گفتگو پیرامون موضوعات مطرح شده پرداختند.
در این نشست صمیمی و در فضای آکنده از همکاری و همدلی، اعضاء شورای کارگری همچنین مجموعه مطالبات و انتظاراتی را در خصوص بیمه تکمیلی کارگران، تجهیزات ایمنی و بهداشتی مجتمع، تبدیل وضعیت نیروهای حجمی و روزمزد، جانشین پروری و توانمندسازی نیروی انسانی به ویژه خطوط تولیدی و … مطرح نمودند.
دکتر افضلی در پایان نشست شورای کارگری و به منظور پاسداشت و ارج نهادن به زحمات ارزشمند نیروهای حجمی و روزمزد آن مجتمع، دستور پرداخت بسته معیشتی و پاداش یوم الله ۲۲ بهمن را صادر نمودند

Share this:

Print Friendly, PDF & Email
اقتصادی
کاشتن بهترین ایده‌ها در جنگل‌های هیرکانی

به گزارش پایگاه خبری فکر اقتصادی ،شرکت‌ سامسونگ با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران کمپین «برای خودمان، برای طبیعت» را برگزار می‌کند. در این کمپین، سامسونگ با هدف ترویج عادت‌ها و رفتارهای مثبت برای حفظ طبیعت، به کاشت نهال اقدام می‌کند. در کمپین «برای خودمان، برای طبیعت» از …

Print Friendly, PDF & Email
اقتصادی
ال‌جی پلتفرم WEBOS تلویزیون‌های هوشمند را برای سایر برندهای تلویزیون همکار گسترش می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری فکر اقتصادی ،ال‌جی این پلتفرم محبوب و سرویس‌های محتوایی یکپارچه آن را در اختیار تولیدکنندگان می‌گذارد تا تجربه تلویزیونی بهتری را برای مصرف‌کنندگان خلق کنند. ال‌جی الکترونیکس اعلام کرد دسترسی به اکوسیستم پلتفرم محبوب WebOS TV را برای دیگر برندهای تلویزیون ساز همکارش آزاد خواهد نمود تا به تغییر وضع موجود در …

Print Friendly, PDF & Email
اقتصادی
اعتراض به افزایش هزینه اشتراک نماوا و فیلیمو

به گزارش پایگاه خبری فکر اقتصادی ،افزایشه هزینه اشتراک نماوا و فیلیمو صدای اعتراض بسیاری از کاربران را در آورده است؛ آن هم در شرایطی که این پلتفرم‌ها از دید بخشی از افکار عمومی متهم هستند که باعث مسدودسازی سایت‌های دانلود فیلم و سریال شده‌اند. رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل نیز …

Print Friendly, PDF & Email