تاریخ انتشار : دوشنبه 28 آذر 1401 - 13:07
کد خبر : 21804

فکر اقتصادی بررسی کرد:

سیاست کاهش نرخ سود وام‌ های بانک سینا به ثمر نشست

شقایق محبوبی زاده بانک‌های کشور همواره ادعای اجرای سیاست‌های مشتری‌محور و مردم گرایانه را مطرح می‌کنند اما کمتر بانکی مثل بانک سینا موفق می‌شود این ادعا را به واقعیت بدل کند و سود وام های خود را کاهش دهد. به گزارش فکر اقتصادی، سود بالای تسهیلات بانکی یکی از مشکلاتی است که مردم از طیف

شقایق محبوبی زاده


بانک‌های کشور همواره ادعای اجرای سیاست‌های مشتری‌محور و مردم گرایانه را مطرح می‌کنند اما کمتر بانکی مثل بانک سینا موفق می‌شود این ادعا را به واقعیت بدل کند و سود وام های خود را کاهش دهد.
به گزارش فکر اقتصادی، سود بالای تسهیلات بانکی یکی از مشکلاتی است که مردم از طیف های گوناگون با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. متقاضیان تسهیلات خرد از کارگران و کارمندان گرفته تا بازنشستگان و همچنین کارآفرینان و فعالان کسب و کارها که برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش فعالیت های اقتصادی خود به وام ها و تسهیلات بانکی نیاز پیدا می کنند همیشه از سود بالایی که بانک ها بابت ارائه تسهیلات از آنها مطالبه می کنند، گله دارند.
طبق بخشنامه های بانک مرکزی و بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار حداکثر نرخ سود مصوب تسهیلات بانکی در سالجاری نیز ۱۸ درصد است و بانک ها موظف اند تسهیلات خود را با نرخ بیشتر از ۱۸ درصد به متقاضیان ارائه نکنند. البته بانک ها می توانند وام های خود را با نرخی کمتر از ۱۸ درصد به متقاضیان واگذار کنند اما کمتر بانکی دست به چنین اقدامی می زند و عمده تسهیلات بانک های کشور در مرز سقف مصوب قانونی است. ناگفته نماند که برخی بانک ها به همان نحو که سقف ۱۸ درصدی سود سپرده قانونی را رعایت نمی کنند با روش های خاصی از رعایت سقف سود تسهیلات نیز شانه خالی می کنند.
با این حال بانک سینا از جمله بانک هایی محسوب می شود که سیاست کاهش نرخ سود وام های خود را با جدیت پیگیری کرده و بر اساس تازه ترین آمارهای ارائه شده توسط این بانک، این سیاست اکنون به ثمر نشسته است.
آمارهایی که توسط بانک سینا منتشر شده نشان می دهد تسهیلات اعطایی این بانک در سال ۱۳۹۹ با متوسط نرخ سود ۹/۱۶ درصد به متقاضیان پرداخت شده است. بانک سینا در این آمارها به کاهش نرخ سود ۲/۰ درصدی نرخ تسهیلات در پایان شهریورماه سال ۱۴۰۰ اشاره کرده و بر این اساس متوسط نرخ سود تسهیلات ارائه شده توسط این بانک در این مقطع زمانی ۷/۱۶ درصد گزارش شده است. همچنین این آمارها نشان می دهد متوسط نرخ سود تسهیلات اعطایی در فاصله نیمه سال ۱۴۰۰ تا پایان این سال اندکی رشد داشته و در پایان سال ۱۴۰۰ نرخ سود متوسط وام های بانک سینا ۸/۱۶ درصد بوده است. بر اساس آخرین آمارها در پایان شهریورماه ۱۴۰۱ نرخ متوسط سود تسیهلات بانک سینا ۵/۱۶ درصد گزارش شده که نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ این بانک ۳/۰ درصد کمتر سود از متقاضیان وام دریافت کرده است.
شایان ذکر است سیاست کاهش نرخ سود وام ها در این بانک مانع رشد و شکوفایی این بانک نبوده است به این معنی که استراتژی بانک سینا در رشد کسب سود ناشی از پرداخت تسهیلات به نفع بانک موفقیت آمیز بوده و سود دریافتی از محل وام های بانک سینا افزایشی بوده است.

همچنین توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که کاهش نرخ سود وام های پرداختی بانک سینا، رضایت دریافت کنندگان تسهیلات را در پی داشته است و نوید این را می دهد که با چنین اقداماتی می توان وجهه نظام بانکی را نزد مردم بیش از پیش بهبود بخشید.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.