تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 - 13:14
کد خبر : 20035

فکراقتصادی بررسی کرد:

درآمدزایی ۷۶ درصدی «بانک سینا» از سالم‌ترین حوزه عملیات بانکداری

شقایق محبوبی زاده در حالی که بخش مهمی از درآمدهای برخی از بانک‌های کشور از محل معاملات واسطه‌گرانه و پرابهام و خارج از وظایف بانکداری سالم کسب می‌شود، بانک سینا ۷۶ درصد از درآمدهای خود را از محل تسهیلات که سالم‌ترین حوزه عملیات بانکداری به شمار می‌رود، کسب کرده است. به گزارش فکر اقتصادی، نظام

شقایق محبوبی زاده

در حالی که بخش مهمی از درآمدهای برخی از بانک‌های کشور از محل معاملات واسطه‌گرانه و پرابهام و خارج از وظایف بانکداری سالم کسب می‌شود، بانک سینا ۷۶ درصد از درآمدهای خود را از محل تسهیلات که سالم‌ترین حوزه عملیات بانکداری به شمار می‌رود، کسب کرده است.

به گزارش فکر اقتصادی، نظام بانکی کشور با وجود نقش کلیدی که در رشد صنعت، تولید و اشتغالزایی ایفا می کند، گاه مورد انتقادات درستی قرار می گیرد که مبنای آنها ورود برخی بانک ها به عملیات غیر مولد، واسطه گرانه و سفته بازانه برای کسب سود است.

این در حالیست که بنگاه داری یا ظاهر شدن در نقش واسطه معاملات ارزی یا خرید و فروش ملک از وظایف یک بانک بیرون است و بانک ها طبق قوانین و مقررات بانکداری کشور و تاکیدات مکرر مسئولان ارشد نظام باید فعالیت های خود را به حوزه هایی که جزو وظایف ذاتی بانک هاست متمرکز کنند.

بانک سینا در بین حلقه های زنجیره بانکی کشور جزو بانک هایی به شمار می رود که خود را از حوزه های خارج از حیطه بانکداری دور نگه داشته و بیشترین تمرکز را بر آنچه یک بانک باید به آن بپردازد متمرکز کرده است. بانک سینا مدل کسب  و کار خود را به گونه ای تعریف کرده است که در بین وظایف یک بانک که عمدتا بر حوزه هایی مثل تجهیز و توزیع اعتبارات و تسهیلات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، نقل و انتقال وجوه،وصول مطالبات اسنادی ، پرداخت بدهی مشتریان، قبولامانات، نگهداری اشیاء و اوراق بهادار مشتریان و … قرار دارد، درآمد بانک سینا از محل تسهیلات که سالم ترین و مولد ترین حوزه عملیات بانکداری است، حاصل می شود.

 

نسبت ۷۶ درصدی درآمد تسهیلات به کل درآمدها در بانک سینا

تازه ترین آمارها و گزارش های مالی رسمی بانک سینا در سال ۱۴۰۱ حکایت از آن دارد که ۷۶ درصد از درآمدهای این بانکاز محل تسهیلات به دست آمده و بانک سینا بدون ورود به حوزه های مناقشه برانگیزی همچون خرید و فروش ارز، معاملات ملک و سایر فعالیت های واسطه گرانه موفق به درآمدزایی شده و افزایش سود شده است.

این گزارش ها نشان می دهد مانده تسهیلات در بانک سینا درمهرماه سالجاری بالغ بر ۴۲۲ هزار میلیارد ریال بوده است و درآمد۳۵ هزار میلیارد ریالی را برای بانک ایجاد کرده است. در این مقطع زمانی بانک سینا رقم ۵۲۳ هزار میلیارد ریال را به عنوان مانده سپرده به ثبت رساند که در ازای آن در بازه زمانی ۷ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ رقم ۲۷ هزار و ۷۲۷ میلیارد ریال توسط بانک سینا به سپرده گزاران، سود پرداخت شده است. نسبتدرآمد تسهیلات بانک سینا به کل درآمدها ۷۶ درصد است که سالم بودن مدل درآمدزایی بانک سینا را به نمایش می گذارد. سپرده های بدون هزینه بانک سینا نیز رشد ۲۸ درصدی را ثبت کرد و از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال به ۱۴۶ هزار میلیارد ریال درشهریورماه ۱۴۰۱ رسید.

 

کاهش قابل توجه مطالبات مشکوک الوصول بانک سینا

یکی دیگر از موفقیت های بانک سینا کاهش مطالبات مشکوک الوصول این بانک است. بر اساس گزارش های مالی بانک سینا نسبت هزینه مطالبات مشکوک الوصول به خالص درآمدهایعملیاتی بانک سینا در دو سال گذشته روند نزولی داشته و ازرقم ۱۵٫۶ درصد در اسفند ۱۴۰۰ به رقم ۷٫۱ در شهریور ۱۴۰۱ رسیده است. سهم هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک سینا نیز در سالجاری حدود ۳ درصد از کل هزینههای این بانک استدر حالی که در سال ۱۴۰۰ ، مطالبات مشکوک الوصول سهم ۸ درصدی در هزینه های بانک سینا داشت.

 

جزئیاتی از عملکرد بانک سینا در مهرماه

آخرین گزارش بانک سینا منتشر شده در سامانه کدال حاکیست این بانک در یک ماه مهرماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۴ میلیون و ۳۵هزار و ۱۶۱ میلیون ریال درآمد از محل تسهیلات اعطایی محقق کرده است. به این ترتیب درآمدهای محقق شده از تسهیلات اعطایی بانک سینا از ابتدای سال تا پایان مهرماه به رقم ۳۴ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۷۴۲ میلیون ریال رسیده است.

این گزارش نشان می دهد بانک سینا در مهرماه سالجاری ۴۵۵ هزار و ۸۷۵ میلیون ریال نیز از محل سپرده گذاری درآمد محقق کرده که به این ترتیب مجموع درآمد محقق شده از سپرده گذاری در این بانک تا پایان ۳۰ مهرماه ۱۴۰۱ به رقم ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۱۱۷ میلیون ریال رسیده است.

بانک سینا همچنین در مهرماه ۱۴۰۱ از محل اوراق بدهی ۱۸۲ هزار و ۴۷۰ میلیون ریال درآمد محقق کرده و رقم مجموع درآمدهای خود از اوراق بدهی را در سالجاری تا پایان اولین ماه پاییز به رقم ۳ میلیون و ۷۶ هزار و ۷۸۴ میلیون ریال رسانده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.