تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 9:35
کد خبر : 31981

فکر اقتصادی بررسی کرد:

بورس در خدمت نو نوار کردن قطارها

شقایق محبوبی زاده – کمبود لکوموتیو و فرسودگی قطارها معضلی است که حوزه حمل و نقل کشور از آن رنج می برد و این درحالیست که بورس می تواند ظرفیت مناسبی برای ارتقاء کمی و کیفی ناوگان ریلی کشور فراهم کند. به گزارش فکراقتصادی، در روزهای اخیر و در اوج تعطیلات تابستانی مدارس و شرکت

شقایق محبوبی زاده – کمبود لکوموتیو و فرسودگی قطارها معضلی است که حوزه حمل و نقل کشور از آن رنج می برد و این درحالیست که بورس می تواند ظرفیت مناسبی برای ارتقاء کمی و کیفی ناوگان ریلی کشور فراهم کند.

به گزارش فکراقتصادی، در روزهای اخیر و در اوج تعطیلات تابستانی مدارس و شرکت ها و سازمان ها بسیاری از مسافرانی که قصد سفر با قطار را داشته اند از تهیه بلیط ناتوان مانده اند. البته این مشکل امروز و دیروز نیست و سال هاست کمبود قطار در ایام پیک سفر مسافران را آزار می دهد.

میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن به تازه گی از کاهش تعداد واگن های مسافری از ۱۸۰۰ واگن به ۱۲۰۰ واگن خبر داده که نشان از شدت گرفتن نابرابری عرضه و تقاضای بلیت و سفر ریلی در افق پیش رو دارد. مسئولان صنفی شرکت های ریلی از جمله سبحان نظری رئیس هیات مدیره این تشکل صنفی تصدی گری دولت از طریق شرکت راه آهن را ریشه کمبودهای ناوگان ریلی می دانند و معتقدند اگر خصوصی سازی به درستی در حوزه ریلی پیاده سازی شود، ظرفیت های فراوانی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه و رفع کمبودها وجود دارد.

 

شرکت های ریلی مشتاق استفاده از ظرفیت بورس

«سید نواب حسینی منش» مدیرعامل شرکت توسعه حمل و نقل بینالمللی پارسیان درباره مشکل کمبود لکوموتیو و راهکارهای حل این مشکل به خبرنگار فکر اقتصادی می گوید: چنانچه به شمایل کلی صنعت ریلی در ایران نگاه کنید این امر قابل مشاهده است که ما خطوط ریلی به اندازه کافی داریم و خطوط ریلی ما به سراسر کشور هم گسترش پیدا کرده – اگرچه نیاز است که که خطوط ما تکمیلتر شود – و ضعف شدید در این زمینه نمیبینیم. در مقابل وقتی به ناوگان ریلی نگاه کنیم به وضوح پیداست که کمبودهاییداریم و به عنوان بارزترین مثال تعداد لکوموتیوهای ما تناسبی با نیازهای صنعت ریلی ندارد. در واقع ما کمبودها و تنگناهایی داریم که بهره‌وری کل سیستم ریلی ما را کاهش میدهد چرا که وقتی کشنده مورد نیاز را در شبکه نداریم سرمایهگذاری‌هایی که در تامین واگن انجام داده‌ایم هم ثمر لازم را نمیدهد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای حل این معضل چه راهکاری پیشنهاد می کنید، می افزاید: اگر دولت با ما همراهی کند و از سر راه شرکت‌های بخش خصوصیکنار برود قطعا ورود وسرمایهگذاری در حوزه لکوموتیو توجیه اقتصادی خواهد داشت. همین امروز صنعت ریلی ما حدود ۳۰ هزار واگن ثبت شده دارد و این تعداد واگن دست کم نیازمند ۳۰۰ لکوموتیو است و شرکت‌های ریلی خصوصی آمادگی دارند این لکوموتیوها را تامین کنند. در حال حاضر ظرفیت مناسبیدر بازار سرمایه و بورس برای تامین مالی و امور توسعه‌ صنعت ریلی وجود دارد و ما به عنوان یک شرکت ریلی مشتاق از ظرفیت بورس برای توسعه فعالیتها در حوزه لکوموتیو و ناوگان استفاده کنیم.

 

بورس برای ارتقاء ناوگان ریلی ابزارهای مناسبی دارد

مهدی ستوده کارشناس بورس نیز در این درباره به خبرنگار فکر اقتصادی می گوید: بورس تهران ابزارهای مناسبی برای تامین مالی در اختیار شرکت های فعال در بازار سرمایه قرار داده است که شرکت های ریلی نیز می توانند بر اساس مدل کسب وکار و طرح های توسعه ای خود از این ابزارها استفاده کنند. اوراق اجاره ، اوراق مرابحه، اوراق مشارکت  و اوراق استصناع از جمله ابزارهایی است که شرکت های ریلی می توانند بسته به طرح ها و ویژگی ها و داشته ها و تضامین و اعتبار خود از آنها برای تامین مالی و ارتقاء ناوگان بهره بگیرند. وی در پاسخ به این پرسش که به اعتقاد شما شرکت های ریلی توان استفاده از این ابزارها را از نظر مقررات سازمان بورس دارند یا خیر می گوید: در بین شرکت های گروه حمل و نقلی بورس تهران و شرکت های فعال در بازارهای دوم و فرابورس چند شرکت به چشم می خورند که قابلیت و ظرفیت بهره گیری از ابزارهای تامین مالی بورس را دارند. با این حال نباید از یک نکته چشم پوشی کرد و آن این که خصوصی سازی هنوز به شکل صحیح خود وارد بخش ریلی کشور نشده و تصدی گری دولت در این زمینه مانع ورود بخش خصوصی به حوزه ریلی شده است. در حال حاضر بورس شرایط و ظرفیت لازم را برای ورود بخش خصوصی به حوزه ریلی فراهم کرده اما اگر قرار باشد از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم نیازمند اصلاح قوانین و خروج کامل دولت از تصدی گری در حوزه ریلی خواهیم بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.