تاریخ انتشار : شنبه 6 آبان 1402 - 8:55
کد خبر : 34986

دلیل تاخیر افزایش سرمایه بیمه کوثر چیست؟

اصل شفافیت، مهم‌ترین رکن حضور در بازار سرمایه است. موضوعی که بیمه کوثر به خوبی آن را اجرایی نمی کند و با اعلام نکردن دلیل عدم افزایش سرمایه شرکت، وضعیتی پیچیده را برای صاحبان سهام خود به راه انداخته است. فکراقتصادی :درحالی که حدود یک ماه است سهامداران شرکت سهامی عام بیمه کوثر در انتظار

اصل شفافیت، مهم‌ترین رکن حضور در بازار سرمایه است. موضوعی که بیمه کوثر به خوبی آن را اجرایی نمی کند و با اعلام نکردن دلیل عدم افزایش سرمایه شرکت، وضعیتی پیچیده را برای صاحبان سهام خود به راه انداخته است.

فکراقتصادی :درحالی که حدود یک ماه است سهامداران شرکت سهامی عام بیمه کوثر در انتظار ثبت افزایش سرمایه این شرکت سهامی عام هستند، هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده است تا بلاتکلیفی سهامداران ادامه دار باشد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، ابوالفضل آقادادی نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت در نامه ای به لطفی رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای سازمان بورس و اوراق بهادار، از آخرین وضعیت فرآیند نهایی ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی عام بیمه کوثر خبر داد.

بر اساس این نامه، عطف به نامه شماره ۰۲۹/۹۶۷۰۷۶-۰۸۹ که در تاریخ ۳ مهر ۱۴۰۲ در خصوص ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی عام بیمه کوثر به نگارش درآمده است، با عنایت به اتمام مهلت ثبت افزایش سرمایه این شرکت بر اساس تبصره ماده ۱۶ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، به استحضار می‌رساند که مدارک و مستندات لازم جهت اخذ مجوز ثبت افزایش سرمایه به اداره ثبت شرکت ها ارائه گردیده است. بدیهی است پیگیری های لازم توسط این شرکت در خصوص انجام هرچه سریعتر مراحل ثبت افزایش سرمایه تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت و مراتب از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

حال آنکه مطابق نامه شماره ۱۴۰۲/۱۵۰۰/۳۸۸ آقادادی مدیرعامل شرکت بیمه کوثر به واشقانی فراهانی رییس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی در خصوص صورت های مالی منتشر شده، این شرکت با رشدی ۳۲ درصدی در سود خالص خود مواجه شده است. در این نامه اشاره شده است که علت رشد ۳۲ درصدی سود خالص ششش ماهه سال ۱۴۰۲ شرکت سهامی عام بیمه کوثر نسبت به دوره مشابقه سال قبل، عمدتا ناشی از بهینه سازی پرتفوی بیمه ای و افزایش درآمد سرمایه گذاری ها است.

این درحالی است که منطقا با توجه به رشد سود شش ماهه سال ۱۴۰۲ به صورت خالص، این شرکت مکلف است تا ضمن افزایش اعتبارات و سرمایه خود، مراتب این موضوع را به صورتی شفاف اعلام کند. با این حال مشخص نیست به چه دلیلی، این اتفاق هنوز صورت نگرفته است و باید دید دلیل این موضوع، کاغذبازی‌های مرسوم است یا اینکه در این بین، رانت اطلاعاتی خاصی باعث شده تا از افزایش سرمایه شرکت بیمه کوثر، جلوگیری شود. اصل اول حضور در بورس و فعالیت سهامی، شفافیت است و این موضوعی است که توسط این شرکت به خوبی رعایت نشده است.

جالب تر اینکه مرحله بعدی افزایش سرمایه این شرکت، پس از فروش املاکی است که توسط بیمه کوثر به مزایده گذاشته شده اند. بدیهی است شرکت بیمه کوثر موظف است تا پس از به فروش رفتن این املاک که اکثرا ارزش ریالی بالایی را نیز دارند، اقدام به صورت دادن مرحله بعدی افزایش سرمایه خود کند. باید دید در مرحله بعدی افزایش سرمایه این شرکت سهامی عام، چه اتفاقی رخ خواهد داد و آیا دردسرهای این دوره، باز هم تکرار خواهند شد؟

 

 

برچسب ها : ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.