تاریخ انتشار : جمعه 20 بهمن 1402 - 9:38
کد خبر : 38566

استقبال بانک‌ شهر از فروش املاک مازاد

فروش املاک مازاد بانک‌ها به عنوان یکی از بنیادی ترین مقوله های مورد توجه دولت است. بانک ها به منظور عمل به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، بازیابی منابع راکد، بهبود و اصلاح کیفیت دارایی و ساختار مالی و همچنین حمایت از تولید و استمرار اشتغال در کشور، املاک خود را از طریق مزایده به

فروش املاک مازاد بانک‌ها به عنوان یکی از بنیادی ترین مقوله های مورد توجه دولت است. بانک ها به منظور عمل به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، بازیابی منابع راکد، بهبود و اصلاح کیفیت دارایی و ساختار مالی و همچنین حمایت از تولید و استمرار اشتغال در کشور، املاک خود را از طریق مزایده به فروش می رسانند.

به گزارش فکراقتصادی، طبق بند «ز» تبصره «۲» لایحه بودجه آمده است: «بانک‌های دولتی موظفند نسبت به فروش اموال مازاد خود به تشخیص رئیس مجمع عمومی اقدام کنند. همچنین به این بانک ها اجازه داده می‌شود با تصویب هیات وزیران در طرح‌های مهم و راهبردی کشور سرمایه گذاری کنند.» این بند مشتمل بر دو حکم در مورد «فروش اموال مازاد بانک‌های دولتی» و «سرمایه‌گذاری بانک‌های دولتی در طرح‌های مهم و راهبردی» است که دو حکم مهم هستند و مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید این دو حکم می‌توانند تغییرات جدی در وضعیت جریان وجوه نقد و وضعیت تشکیل سرمایه ثابت خالص ایجاد کنند.

از جمله بانک هایی که با سیاست های بانک مرکزی هم راستاست بانک شهر است. بانک شهر با هدف افزایش ارزش افزوده و توسعه توان اجرایی و اثر بخشی بیشتر در فعالیت های بانکی گام موثری در واگذاری املاک مازاد خود با مدیریت جدید به ثبت رسانده و به کنترل رشد نقدینگی و افزایش توان تسهیلات دهی کمک کند.

در این خصوص بانک شهر در حیطه فروش املاک مازاد کارکرد قابل پذیرش و قابل دفاعی داشته است.بانک شهر در سال ۱۴۰۱ توانسته ۲۲۰ رقبه از املاک را واگذار کرده و در سال جاری با انجام ۱۳ مرحله مزایده تعداد قابل توجهی از املاک مازاد بانک را به فروش برساند.این در حالیست که این میزان در نه ماهه نخست سال جاری بیشتر از هدف تعیین شده بوده و توانسته با فروش این اموال و بالابردن نقدینگی، قدرت پرداخت تسهیلات شبکه شعب را افزایش و نیز صورتهای مالی خود را اصلاح کند.

در راستای وصول مطالبات از شهرداری ها نیز تاکنون مبلغ ۶۰۱۵۵ میلیارد ریال وصول گردیده و املاک سهل البیع و مناسب تری نسبت به سنوات گذشته از شهرداری ها تملک گردیده است. همچنین در راستای ملکی سازی شعب بانک نیز تا کنون تعداد ۱۰ رقبه از شعب استیجاری بانک نیز که اجاره بهای بالاتری نسبت به سایر شعب به بانک تحمیل می داشتند، به تملک بانک در آمده است.

تأسیس صندوق زمین و ساختمان بانک شهر

در همین راستا بانک شهر توانسته است ؛ اولین صندوق املاک و مستغلات در شبکه بانکی کشور را راه اندازی کند.

بانک شهر از طریق صندوق زمین و ساختمان ، ظرفیت نهادها و ابزارهای بازار سرمایه جهت واگذاری بهینه املاک بانک، ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و تحقق سود حسابداری مناسب را بالا ببرد.

می توان گفت هدف‌گذاری برای شکل گیری بخش درآمد حاصل از فروش املاک مازاد می تواند بانک شهر را برای افزایش بهره‌وری از اموال و سرمایه‌گذاری در طرح‌های مهم و راهبردی به سطح بالاتری از سیستم های بانکی سوق دهد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.