تاریخ انتشار : سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 11:03
کد خبر : 40679

جایگاه سازمانی آرادی ها و وظیفه سایت آراد

بخش اول: وظیفه سایت آراد برندینگ سایت آراد برندینگ از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که هر یک رسالت خاص خود را دارد. ۱. مدرسه تجارت، پادکست های آموزشی، مکتب تجارت و راستی و پخش زنده که اینها وظیفه آموزش تجارت به آرادی ها را بر عهده دارند. ۲. میتینگ های تجاری وظیفه ارتباط

بخش اول: وظیفه سایت آراد برندینگ

سایت آراد برندینگ از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که هر یک رسالت خاص خود را دارد.
۱. مدرسه تجارت، پادکست های آموزشی، مکتب تجارت و راستی و پخش زنده که اینها وظیفه آموزش تجارت به آرادی ها را بر عهده دارند.
۲. میتینگ های تجاری وظیفه ارتباط آرادی ها با یکدیگر و انتقال اطلاعات تجاری را بر دوش می کشد.
۳. درباره ما، رسالت ما، خدمات و سرویس ها برای آشنایی افراد تازه وارد با آراد است.
۴. تماس با ما برای ارتباط آرادی ها با بخش های مختلف از بدنه کارمندان آراد است.
۵. تجارتخانه آراد برندینگ برای معرفی محصولات تاجران آرادی به مردم است.
و اما خبرهای سایت که اکنون در حال خواندن یکی از آنها هستید به دو بخش تقسیم می شود.
بخش اول فیلم هایی که در سایت قرار می گیرد که تولید این فیلم ها بر عهده واحد رسانه است که هر کدام از آنها برای هدف مشخصی تولید می شود.
و بخش دیگر متن های نویسندگان است که هم اکنون در حال خواندن یکی از این متن ها هستید.
ذکر دو نکته برای تمام آرادی ها درباره متن ها بسیار مهم است.
نکته اول: آنچه به ما نویسندگان به عنوان وظیفه ابلاغ شده است آموزش دادن به آرادی ها نیست چون وظیفه آموزش بر عهده قسمت شماره ۱ است.
وظیفه ما ارتباط دادن آرادی ها با یکدیگر و بیان اطلاعات تجاری هم نیست چون بر عهده قسمت ۲ است.
وظیفه ما آنچه وظیفه شماره های ۳ و ۴ و ۵ می باشد هم نیست چون قرار نیست کار موازی انجام دهیم.
اصلی ترین وظیفه ما نویسندگان آنچه از مهندس قربانی مدیرعامل محبوب آراد برندینگ به ما ابلاغ شده است پرداختن به هر آن چیزی است که به عنوان حاشیه در زندگی آرادی ها اتفاق می افتد و موجب دور شدن آنها از تجارت می شود.
هر آن چیزی که موجب می شود تا یک تاجر آرادی از آراد جدا شود یا از تجارت عقب بماند.
هر آن چیزی که موجب کج فهمی و بدانگاری درباره تجارت و آراد شود و نیاز به توضیح دارد.
پرداختن به باورهای غلط ذهنی و اصلاح آنهاست.
پس اینکه ما به موضوعات حاشیه ای و یا در ذهن بعضی ها خاله زنکی می پردازیم به خاطر اینست که همین موضوعات موجب ریزش عده ای از تاجران و کارمندان می شود.
پس کارمان همین است.
دیروز عزیزی در کامنت نوشته بود بهتر است آراد به جای پرداختن به این حواشی و خاله زنک بازی ها به آموزش تجارت و افزایش ارتباطات تجاری بپردازد.
خب جواب می شود اینکه:
عزیز دلم آن همه آموزش در مدرسه تجارت و … هست و تو ندیدی.
اینهمه ارتباط در میتینگ ها هست و تو استفاده نمی کنی.
خبر سایت، پرداختن به همین حواشی و خاله زنک بازی هاست که در زندگی همه تاجران و کارمندان آرادی هست و همین ها باعث ریزش ها و رویش نکردن ها شده است.
پس لطفا اجازه دهید خبرهای سایت به رسالت خودش مبنی بر کاهش ریزش ها و افزایش رویش ها بپردازد و همینکه می بینیم خیلی از موضوعات کاملا غلط که به ظاهر درست است را توانستیم اصلاح کنیم خوشحالیم.
به طور مثال گفتن ای کاش آراد فلان کار را بکند به شدت کم شده است و در ادبیات آرادی ها آمده که ای کاش من فلان کار را بکنم.
خب همین ها را باید یکی بگوید و این بر عهده ما نویسندگان است.
یا اینکه عده ای آراد را با مسجد، میراث فرهنگی، سازمان تبلیغات، بسیج، سینما، انجمن شعر و ادب، سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد فارسی را پاس بداریم اشتباه گرفته بودند و ما فهماندیم که آراد فقط اقتصاد و تجارت است.
اگر فکر می کنید این موضوعات خاله زنک بازیست ما نویسندگان را مسئول پرداختن به خاله زنک بازی ها بدانید و اگر مانند ما درک می کنید که همین خاله زنک بازی ها موجب ریزش جمع کثیری از تاجران و کارمندان از تجارت و کم کردن بازده آن ها در تجارت شده است به ما حق بدهید که رسالت سنگینی بر عهده داریم.
و اما نکته دوم: دیروز برخی از عزیزان هم از تاجران و هم از کارمندان در کامنت ها نوشتند آراد عزیزم ناراحت نشو.
آراد دلخور نباش.
آراد غصه نخور.
آراد بهم نریز.
آراد عصبی نشو.
و امثال اینها.
سوال: اگر بر فرض سید احمد تحویلدار مجری توانمند و دوست داشتنی آراد در پخش زنده عصبانی شود یعنی آراد عصبانی شده؟
اگر مشاوران و پشتیبان های دوست داشتنی های آراد در میتینگ ها عصبانی شوند یعنی آراد عصبانی شده؟
اگر منتورهای صادراتی آراد عصبانی شوند یعنی آراد عصبانی شده؟
نه.
آراد عصبانی نشده بلکه یکی از آرادی ها عصبانی شده است.
نویسنده هم یکی از آرادی هاست که می نویسد و ممکن است عصبانی شود، ناراحت گردد، بهم بریزد و هر چیزی شبیه اینها و اینها ربطی به آراد ندارد.
یکی از موضوعاتی که واقعا لذت می بریم اینست که آرادی ها با آراد حرف می زنند یعنی همینکه می گویند آراد ناراحت نشو یعنی آراد را یک موجود جاندار می دانند.
یا اینکه می گویند آراد دوستت داریم و اگر کسی نداند می گوید خدایا این آراد کیست که اینقدر دوستش دارند؟
در حالیکه شما هیچ وقت نشنیده و ندیده اید برای بزرگترین برندها در جهان چنین کلماتی به کار برده شود.
به طور مثال زیاد گفته می شود تا پای جانم با آراد می مانم و به آراد وفادارم.
آیا شنیدید بگویند تا پای جانم با اپل می مانم و به اپل وفادارم؟!
آیا شنیدید بگویند همه زندگیم را بسته ام با مایکروسافت؟!
یا شنیده اید بگویند: یاهو زندگی من را تغییر داد!
و یا اینکه آمازون گنج زندگی من است!
و یا اینکه زندگی بدون سامسونگ مانند مردن است!
این جملات درباره آراد به دفعات گفته می شود و این ادبیات در آراد بسیار رایج و متداول است.
برندهای خارجی را مثال زدیم تا داستان را تا آخرش خوانده باشید وگرنه برندهای ایرانی که در مقابل خارجی ها از نظر برندسازی پشیزی هم به حساب نمی آیند.
اینهمه ابراز عشق و ارادت که به کلمه آراد می شود درباره کدام برند تجاری شاهدش هستید؟
اینجاست که می گوییم آراد برندینگ معنی واقعی برند شدن را نمایش می دهد.
طبق تعریف برند یعنی خلق یک اثر مثبت و سازنده در ذهن مخاطب.
کدام برندی را سراغ دارید که تا این اندازه در قلب و ذهن و جان مخاطبان و همراهانش رسوخ کرده باشد؟
و من این جمله که می خواهم در ادامه بیاورم را با اجازه مستقیم از مهندس قربانی در متن می آورم.
” و همه می دانند و آنهایی هم که نمی دانند بدانند که آراد، رئیس محترم نیست، بلکه جناب رئیس، رئیس آراد است و نه خود آراد.
مدیران ارشد آراد، مدیران ارشد آراد هستند و خود آراد نیستند. “
پس آراد چیست؟
آراد همه ما هستیم و این دلدادگی های دسته جمعی ماست و این تجارت های کنار یکدیگر ماست.
ماییم که آراد را می سازیم وگرنه اگر همه ما از آراد کم شویم دیگر آرادی نمی ماند.
اگر همه ما قوی تر کار کنیم و رشد کنیم آراد قوی می شود و اگر همه ما ضعیف باشیم آراد ضعیف می شود.
آراد خودمانیم و اگر بالا رود خودمان بالا رفته ایم و اگر پایین بیایید خودمان پایین آمده ایم.
پولدار شود سودش به تک تک ما باز می گردد و فقیر گردد ضررش دامن همه ما را می گیرد.
و البته اینگونه طراحی خارق العاده ای را مدیون ریاست محترم آرادیم که آراد را اینگونه زیبا تحویل ما آرادی ها دادند.
و در ادامه مدیون مدیران ارشد آرادیم که اینگونه زیبا آن را اجرا و پیاده سازی می نمایند.
و مدیون تک تک آرادی ها که اینچنین عاشقانه پای کار ایستاده اند و سال های سال آن را همراهی می کنند.

بخش دوم جایگاه سازمانی آرادی ها

حال به بخش دوم مقاله می رسیم و موضوعی کاملا مهم را بررسی می کنیم.

موضوعی که خیلی ها سوال می کنند و نمی دانند که چارت و ساختار سازمانی آراد چگونه است.

از جناب رئیس و مدیران ارشد که جایگاهشان در نظر ما مشخص است و بگذریم آن وقت به آرادی ها می رسیم.

آرادی یعنی کارمند، تاجر و نماینده خارجی.

ابتدا آرادی ها را دو دسته می کنیم.

دسته اول: کسانی که برای آراد تجارت می کنند یا کسانی که به کمک آراد برای خودشان تجارت می کنند و یا کسانی که موجب رشد تاجران و تجارت به صورت ارتباط مستقیم می شوند و اینها عبارتند از:

  • منتورهای صادراتی (مدیران نمایندگی های خارجی)
  • تامین کالا
  • لجستیک
  • مذاکره کنندگان بین الملل
  • مشاوران تجاری
  • تاجران آرادی
  • نمایندگان خارجی
  • پشتیبانان تجاری

این هشت گروه در آراد به صورت مستقیم در تجارت مشغولند و دانستن اصول تجارت جزء جدایی ناپذیر زندگی هایشان است.

دانستیم که تاجران آرادی و نمایندگان خارجی که جزء دسته اول هستند پس دسته دوم گروهی از کارمندان هستند که در قسمت تجارت و در دسته اول نیستند و تلاششان برای رشد تجارت و قوی تر شدن دسته اول است.

پس هر کس که در دسته اول نباشد در دسته دوم است.

ما نویسندگان هم در دسته دوم هستیم.

همکاران ما در تایید نظرات و رسانه در دسته دوم هستند.

دوستان عزیزمان در پشتیبانی و تجارتخانه و سایر بخش ها که کم و بیش با آنها آشنایی دارید همه در دسته دوم هستند.

 

فرق این دو دسته با هم در چیست؟

از آنجا که رسالت اصلی آراد تجارت است یقینا کسانی که در دسته اول هستند نسبت به کسانی که در دسته دوم هستند برتری دارند.

این برتری به معنای برتری انسانی یا دینی و امثال اینها نیست که در نظر خدا ان اکرمکم عند الله اتقاکم.

بلکه منظور از این برتری، برتری سازمانی است.

و دلیل این امر هم سخن خداست که فرمود:

لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً ۚ وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا سوره نساء آیه ۹۵

اگر تجارت را مانند جنگ بدانیم کسانی که مستقیم تجارت می کنند مانند مجاهدان هستند و کسانی که پشت صحنه کمک می کنند تا مجاهدان در تجارتشان قوی تر شوند به مثابه قاعدین.

و خداوند مجاهدان (جهاد کننده ها) را بر قاعدان (نشسته ها) برتری داده است.

و این برتری نباید موجب ناراحتی قاعدان شود چرا که اگر واقعا خواهان این برتری هستند می توانند به دسته اول بیایند و این فضا برای همه مهیاست.

اما بارها دیدیم که کارمندان بخش های دسته دوم به ندرت خواهان فعالیت در بخش های دسته اول هستند.

چرا؟

اصلا چرا خداوند مجاهدان را بر نشسته ها برتری داد؟

می فرماید به خاطر آنکه در جهاد، اصابت قَرح یا زخم است و در نشستن نیست.

زخم در تجارت چیست؟

همان نه شنیدن از سمت مشتری یا تامین کننده.

همان تکذیب شدن از سمت مشتری و تامین.

همینکه گاهی مشتری و تامین کننده انسان را نادیده می گیرند.

همه اینها اصابت زخم است بر بدن همه کسانی که تجارت می کنند و منِ نویسنده اینها را ندارم.

کسی به همکاران ما در پست مهمان توهین نمی کند.

همکاران ما در امور مالی زحمت می کشند اما تکذیب نمی شوند.

کسی به صورت مستقیم به من نویسنده ناسزا نمی گوید تا موجب ناراحتی ام شود.

به این دلیل و دلایل متعدد دیگر که دسته اول پذیرفتند در تجارت و سختی هایش باشند و دسته دوم نپذیرفتند پس برتری دارند.

آراد از تمام دسته دومی ها می خواهد که احترام دسته اولی را به طور ویژه ای حفظ کنند چرا که حقوق دسته دوم از تلاش های دسته اول است.

برای آراد هر دو دسته از آرادی ها عزیز هستند اما دلیل نوشتن این متن آنست که مشاهده شده با افزایش تلاش ها و کار از سوی آرادی ها شاهد بروز درگیری هایی در این روزها در بخش های مختلف بودیم.

از درگیری ها خوشحالیم چون درگیری یعنی داریم کار می کنیم.

وقتی کار انجام می شود اصطکاک بوجود می آید و همین هم زیباست اما نیاز است تا این اصطکاک ها روغن کاری شود.

به طور مثال گزارش هایی رسیده که برخی از کارمندان از دسته دوم برخوردی با تاجران آرادی که در دسته اول هستند داشتند که انگار آنها بر تاجران برتری دارند.

و کارمندی به تاجری نوشته بود: ما کارمند آرادیم و از شما که تاجر آرادید بالاتریم چون ما اینجا نزدیک مدیران ارشد هستیم.

و شبیه اینها.

از همین تریبون اعلام می شود تا همه تاجران آرادی و نمایندگان خارجی و نیز منتورهای صادراتی، تامین، حمل و نقل، مذاکره کنندگان بین الملل، مشاوران تجاری و پشتیبانان تجاری بدانند که هیچ برتری از سوی سایر کارمندان آراد برای شما وجود ندارد و اگر چنین برخوردی را مشاهده نمودید بدانید که خطای یک آرادیست که برخلاف سیاست های مجموعه رفتار می کند.

دسته اول بدانند هر جایی که حس کردند کارشان به دسته دوم گیر پیدا کرده است با ادبیات از پایین به بالا صحبت نکنند و خود را پایین تر ندانند بلکه بدانند جایگاهشان در نظر آراد جایگاهی بالاتر است و اگر از جایگاه پایین تر صحبت کنند از ضعف خودشان است.

آراد به شدت قصد دارد دسته اول را بالاتر از دسته دوم قرار دهد و از این کار دو نیت دارد.

۱. دسته دوم هم تحریک شوند و به دسته اول بپیوندند.

۲. دسته اول ماجراهایی با بیرون از آراد دارند و هر روز با تامین کننده و مشتری در حال جنگند و دیگر قرار نیست از داخل آراد هم مورد تندی و ظلم قرار گیرند.

 

رابطه دسته دومی ها با یکدیگر چگونه است؟

رابطه دسته اول و دوم را با هم مشخص کردیم حال ابتدا می خواهیم رابطه دسته دومی ها با یکدیگر را مشخص کنیم.

دسته دومی ها خودشان چارت سازمانی داخلی دارند.

مدیران میانی هستند و بعد از آنها سرپرست ها قرار می گیرند و سپس نیروهایی که کارها را انجام می دهند.

تمام سلسله مراتب سازمانی بین اعضای دسته دوم برقرار است همانگونه که پیشتر بوده و هست و خواهد بود ان شاءالله.

هر گاه نیروها به اختلافی برخورد نمودند سرپرست ها و هر وقت سرپرست ها به اختلاف برخوردند مدیران میانی وارد شده و حل می کنند و هرگاه مدیران میانی به اختلاف خوردند موضوع به اطلاع مدیران ارشد می رسد.

مدیران ارشد به صلاحدید یا ورود می کنند در جایی که ضرورت ببینند و یا آن موضوع را رها می سازند تا آرادی ها یاد بگیرند خودشان مشکلاتشان را حل کنند.

رابطه دسته اولی ها با یکدیگر چگونه است؟

شما دسته اولی ها بدانید که در چارت سازمانی بین آرادی ها کسی بالای دستتان نیست اما نیاز است تا با یکدیگر به برادری و دوستی و محبت رفتار نمایید.
شما هر روز با بیرونی ها در ارتباطید و می دانید همکلامی با یک انسان جاهل چه مصیبت و رنج بزرگیست که ممکن است برادرتان امروز درگیر یکی از اینها شده باشد که با شما بداخلاق است.
هر وقت از دست هم ناراحت شدید یادتان بیاید که ممکن است این برادر یا خواهرم امروز با فردی نامناسب همکلام شده است و حالت خوبی ندارد پس باید درکش کنم.
اگر یقین داریم که تجارت مانند جنگ است پس در جنگ زخم خوردن دارد پس اگر دیدم برادر دسته اولی ام حال خوبی ندارد با خودم بگویم او زخمیست وگرنه چرا روزهای قبل اینگونه نبوده و یقینا روزهای بعد هم اینگونه نخواهد بود.
اگر مدتی به او زمان بدهم که زخمش که در اثر همکلامی با انسانی …. در روح و روانش ایجاد شده التیام یابد یقینا برادری مان سر جای خودش باقیست.
و نیاز است تا دسته اولی ها، زیاد این آیه را با خودشان مرور کنند که خداوند فرمود:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ سوره حجرات آیه ۱۰
یعنی: تنها مومنانند که با هم برادرند پس بین برادرانتان صلح برقرار کنید و تقوای الهی پیشه کنید تا مورد رحمتش قرار گیرید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.