تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16:53
کد خبر : 40827

محاسبه جراحات بدنی در حوادث رانندگی

تصادف به عنوان یک رویداد جدی، در قانون به دو صورت عمدی و غیرعمدی تعریف می‌شود. این تعریفات برای تعیین جرم و مجازات فرد خاطی و همچنین میزان دیه‌ای که باید به فرد مجروح یا خانواده‌اش پرداخت شود، استفاده می‌شوند. دریافت دیه پس از یک تصادف می‌تواند فرآیندی پیچیده باشد. دیه تصادف به مفهوم پرداختی

تصادف به عنوان یک رویداد جدی، در قانون به دو صورت عمدی و غیرعمدی تعریف می‌شود. این تعریفات برای تعیین جرم و مجازات فرد خاطی و همچنین میزان دیه‌ای که باید به فرد مجروح یا خانواده‌اش پرداخت شود، استفاده می‌شوند.

دریافت دیه پس از یک تصادف می‌تواند فرآیندی پیچیده باشد. دیه تصادف به مفهوم پرداختی است که بر عهده راننده مقصر قرار می‌گیرد تا در صورت بروز تصادف، به زیان‌دیده یا خانواده‌اش بپردازد.

این اتفاق راننده را موظف به پوشش خسارت‌های جانی و مالی می‌کند. برای اطمینان از دریافت دیه، لازم است که چندین گام قانونی و اداری خاص پیموده شود.

اگر راننده بیمه نداشته باشد، از محل حادثه فرار کند، یا فاقد گواهینامه باشد، پیچیدگی‌های قانونی بیشتری به وجود می‌آید. در چنین شرایطی، راننده متخلف به احتمال زیاد تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت.

در صورت نداشتن بیمه یا فرار از صحنه تصادف، پرداخت خسارات معمولاً به عهده صندوق جبران خسارت حوادث ویژه قرار می‌گیرد، که برای حمایت از قربانیان در چنین شرایطی تعبیه شده است.

این صندوق وظیفه دارد تا خسارت‌های وارده به قربانیان حوادث رانندگی را بدون توجه به وضعیت بیمه یا مدارک راننده، جبران کند.

مراحل دریافت دیه هنگام تصادف

برای دریافت دیه پس از تصادف، طی کردن مراحل قانونی ضروری است. اولین گام در این روند این است که بلافاصله پس از حادثه با افسر راهنمایی و رانندگی تماس گرفته شود. ا

ین افسر مسئول بررسی صحنه تصادف، تعیین مقصر و تهیه کروکی تصادف است. کروکی تصادف، که نقشه‌ای از چگونگی وقوع تصادف است، در مواردی که خسارت‌های مالی از ۱۶ میلیون تومان بیشتر یا خسارت‌های جانی رخ دهد، ضروری است.

این سند به عنوان مدرکی کلیدی برای پیگیری ادامه فرآیند قانونی و دریافت دیه استفاده می‌شود.

اگر فردی در تصادف آسیب دیده باشد، ابتدا باید به فوریت به پلیس ۱۱۰ و اورژانس ۱۱۵ گزارش دهد تا اقدامات لازم برای نجات جان افراد انجام شود. پس از اطلاع به مقامات، خودروی راننده مقصر باید به پارکینگ پلیس منتقل گردد.

بعد از دریافت کروکی تصادف و تعیین مقصریت، نوبت به تشکیل پرونده درخواست دیه بیمه شخص ثالث می‌رسد. در این مرحله، زیان‌دیدگان باید کد یکتای بیمه‌نامه و مدارک راننده مقصر را تهیه کنند. برای اطمینان از اصالت بیمه‌نامه، می‌توانند از کلانتری درخواست اعتبارسنجی کنند.

سپس، پرونده برای تعیین میزان دیه و صدور حکم به دادسرا ارجاع داده می‌شود و اطلاعات مرتبط با پرونده از طریق سامانه ثنا قابل دسترسی خواهد بود.

مدت زمان برای دریافت دیه

مدت زمانی که طول می‌کشد تا دیه پس از صدور رأی نهایی دادگاه پرداخت شود، استاندارداً ۱۵ روز است، اما این بازه زمانی ممکن است با توجه به شرایط مختلف شرکت‌های بیمه تغییر کند.

در برخی موارد، شرکت‌های بیمه ممکن است بین ۲ تا ۳ ماه و حتی تا یک سال پس از ابلاغ حکم دادگاه اقدام به پرداخت دیه کنند. همچنین، مکانی که درخواست دیه در آن انجام می‌شود، یعنی شهر و استان مربوطه، می‌تواند بر سرعت فرآیند تأثیر بگذارد.

در مورد محاسبه دیه، بر اساس قانون بیمه اجباری، دیه همیشه براساس نرخ روز محاسبه می‌شود. بر طبق ماده ۴۹۰ قانون مجازات اسلامی، اگر پرداخت دیه به صورت اقساطی انجام شود یا بر اساس قراردادی قطعی باشد، قیمت و زمان پرداخت باید به وضوح مشخص و قابل پیگیری باشند.

معمولا رسیدگی به پرونده های دیه کار زمان بری است و شما می توانید از یک وکیل دیه تصادفات کمک بگیرید. به دلیل تجربه وکیل دیه راههای کوتاه تری برای گرفتن دیه را دارد که جهت دیدن لیست آنها می توانید وارد این پایگاه اینترنتی شوید.

دیه به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

دیه تصادف به تمام افرادی که در حادثه زیان می‌بینند تعلق می‌گیرد، بدون توجه به نقش آن‌ها در تصادف. حتی اگر عابر پیاده‌ای مقصر تشخیص داده شود، همچنان امکان دریافت دیه برای وی وجود دارد. راننده و سرنشینان خودروی زیان‌دیده که در تصادف آسیب دیده‌اند نیز حق دریافت دیه دارند و می‌توانند خسارات خود را از طریق بیمه شخص ثالث راننده مقصر جبران کنند.

علاوه بر این، سرنشینان وسیله نقلیه مقصر نیز می‌توانند دیه دریافت کنند، زیرا قانون پوشش حقوقی برای تمامی قربانیان حوادث را فراهم می‌کند.

مدارکی که لازم دارید :

برای پیگیری و دریافت دیه در اثر تصادف، مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:

  • کد یکتای بیمه‌نامه شخص ثالث: برای اثبات وجود پوشش بیمه‌ای راننده مقصر.
  • اصل گواهینامه رانندگی، کارت خودرو و کارت ملی مقصر
  • کروکی تصادف: شامل جزئیات حادثه و تعیین مقصر بودن راننده.
  • اوراق بازجویی از مقصر و زیان‌دیدگان
  • نظریه پزشکی قانونی
  • کارت شناسایی مجروحان و متوفیان
  • خلاصه پرونده بالینی مصدوم یا متوفی در صورت بستری
  • کپی شناسنامه و کارت ملی وراث متوفی یا ذی‌نفعان دریافت خسارت
  • برگه رأی دادگاه
  • جواز نامه دفن، گزارش معاینه جسد و گواهی فوت همراه با شناسنامه باطل شده متوفی
  • گواهی انحصار وراثت در حوادث منجر به فوت

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.